Húsz éves évfordulóját ünnepli a Sziget fesztivál, amelyet idén Európa legjobb nagyfesztiváljának választottak. Jávorszky Béla Szilárd, akinek nevéhez számos zenei tárgyú kötet és cikk köthető, tíz évvel az első Sziget-sztori után új könyvében immár húsz évet tekint át, hogyan lett a „baráti alapú kivonulásokból profi programgyár". A Sziget kapunyitása előtt a szerzővel beszélgettünk.
Közgazdasági egyetemet végeztem, de ott rockszociológiából diplomáztam, amit az opponensem biztatására fejlesztettem tovább kisdoktorivá. '91-ben védtem meg. Ennek köszönhetően kerültem kapcsolatba Göczey Zsuzsával, akinek a zenei műsorain nőttem fel a '80-as években, a mai napig jóban vagyunk. Az ő révén kerültem a Magyar Rádióba, de ez a médium nekem nem vált be, így kötöttem ki az írott sajtóban. A zene mindig is az életem lényegi meghatározója volt, így a kezdeti általános kulturális újságírás idővel leszűkült a zenei témákra. A másik fontos személy a rocktörténésszé válásban Sebők János volt, akinek nyolcvanas évekbeli könyvei meghatározó élményeim voltak. '90-ben találkoztam vele először újságíróként, és kiderült, hogy sok mindent hasonlóan látunk. 2004-ben aztán ő vetette fel, hogy a Rock and Roll 50 éves évfordulóján - ami egyébként kérdés, hogy honnan számítjuk: Elvis Presley első kislemezétől ('54 júliusa), vagy Bill Haley Rock Around The Clock-felvételétől ('54 április) -, hogy a Népszabadság hétvégi mellékletében cikk-sorozatot írjunk a Rock and Roll kultúrtörténetéről. Ennek akkora sikere lett, hogy végül több közös rocktörténeti kötet követte.
Igen, tinédzserkoromat a „fekete bárányok" határozták meg. Gimnazistaként nagy P-Mobil- és Hobo Blues Band-rajongó voltam, egyetemistaként végigéltem a '80-as évek budapesti undergroundját, a Bizottságot, az Európa Kiadót, a VHK-t, a Sexepilt és a Neuroticot. Persze, ezek mind ellenzéki attitűdöt képviseltek, bár engem a rendszer - mint minden tizenévest akkoriban - nem is annyira az ideológia szintjén irritált, sokkal inkább a szabadság korlátozása miatt. Hogy miért problémáznak annyit a hosszú haj miatt, miért kergetnek minket végig a rendőrök a Vérmezőn, ha összejövünk a barátainkkal, miért fújnak le az Ifjúsági parkban könnygázzal egy Hobo Blues Band-koncert alatt...
Miként könyvem előszavában le is írtam, a legelső Szigeten még nem vettem részt. Akkor ugyanis Horvátországban, Cres szigetén nyaraltam a feleségemmel. Még zajlott a délszláv háború, ennek következtében igen kihalt, de épp ezért roppant nyugalmas hely volt. S ott, egy csillagfényes éjszakán a rádióban hallottam először Müller Péter Sziámit beszélni róla. Szimpatikus kezdeményezésnek tűnt, ráadásul ugyanabból a kultúrkörből nőtt ki, amiről az imént beszéltem: a budapesti underground és alterock világából. Egyfajta kívülállóságot is sugallt, hisz a kezdeti Sziget még egyáltalán nem volt a mainstream része. Ne felejtsük el azt sem, hogy akkoriban a média szintén eléggé ellenséges viszonyult hozzá - elég csak a „piás Sziget", „drogos Sziget" jelszavakra felépített hecckampányra gondolni. Hiszen valami olyasmi történt ott, amit az akkori kulturális környezet még nehezen tudott értelmezni.
Természetesen nem tudok érintetlen maradni, nem is biztos, hogy úgy hiteles lenne a könyv. De ahogyan a rocktörténeti köteteimnél is el tudtam választani a fontosakat a kedvencektől, amelyek nem mindig esnek egybe, úgy ezt itt is meg tudom tenni. Ha a rocktörténeti munkákban csak a személyes kedvenceimről írtam volna, 70-80 oldalas kötetek születtek volna, nem egy sokezer oldalas sorozat. A Szigettel amúgy eléggé ambivalens a viszonyom. Ez már az első tíz évet feldolgozó kötetből is kiderülhetett. Már '98-99 környékén lezajlott ugyanis az a folyamat, melynek során az egykori baráti alapú kivonulásból profi programgyár lett. Körülbelül akkor, amikor elkezdtek modern, kapitalista cégstruktúrát ráhúzni a valahol a szocializmusban gyökerező, építőtábori hangulatokat idéző összejövetelekre. A Sziget tehát hiányból létrejövő, és épp jókor létrejövő szerveződés volt. Példáját később sokan követték - jó ideje csak úgy dúl a fesztiváldivat hazánkban. Ettől függetlenül a könyv nem arról szól, hogy a régi jobb volt. Nem nosztalgiázni akartam. A sorok között persze nyilván kitapintható, hogy hozzám generációsan és kulturálisan melyik Sziget áll közelebb - de ettől még lehet objektíven szemlélni a történetét. Hiszen az a társadalommal, a politikával, a gazdasági és emberi viszonyokkal együtt változott.
Ahogy Kocsis András Sándor fogalmazott a sajtóbemutatón: a Sziget története a rendszerváltás utána magyar társadalom történetének sajátos metszete. S ha szidjuk is a jelenlegi fősodor miatt, azt azért be kell látni: ha a szervezők az elmúlt húsz évben nem lépik meg azokat, amiket megléptek, akkor ma egyszerűen nem lenne Sziget. És az a jó benne, hogy a változások ellenére meg tudta tartani azokat az értékeket, amelyek kezdetben jellemzők voltak rá. A Bahia most is ott van, még ha ma A38-nak hívják is. Ha a Sziget megmarad volna annak, aminek '93-ban elindult, akkor annyian lennének rajta, mint manapság az A38-színpadnál: 5-8 ezer ember naponta. Ha objektíven nézzük: a Sziget költségvetése kb. 3 milliárd forint évente, viszont ebből 400 milliót költ magaskultúrára a színháztól az irodalomig. Ez még az etalonnak tekintett Tavaszi Fesztivál költségvetésénél is több. Nem beszélve Kapolcsról vagy a hozzám egyébként szintén közel álló Mediawave-ről.
Az első tíz év a legnagyobb változás időszaka: a már említett profi programgyár kialakulása. Ennek jelentős fordulópontja volt, amikor '96-ben a nevet először eladták, és Pepsi Sziget lett. Az igazi nagy átalakulás aztán '98-99-ben történt. Az utóbbi tíz évnek pedig a nemzetköziesedés a meghatározó vonása. '94-ben Woodstock 25 éves évfordulóján a Sziget már bekerült a nemzetközi véráramba, elhozták a nagy túlélőket, Eric Burdont, a Jethro Tullt, Frank Zappa egykori csapatát... A külföldi érdeklődést a szervezők tudatosan kihasználták: képviseleteket hoztak létre például Franciaországban, Hollandiában. Az elmúlt négy-öt évben a nemzetközi jellege annyira felfutott, hogy többségben vannak a külföldiek. Ez a Sziget egyik legfontosabb sajátossága is: nincs még egy ilyen fesztivál Európában, ami ennyire nemzetközi lenne, és ennyire messziről is jönnének rá a fiatalok.
A Sziget tudatosan kifelé építkezett: a legtöbb európai „rokonától" eltérően - leszámítva egy-két hagyományos, nagy fesztivált - a kezdetektől nemcsak regionális kisugárzású rendezvény akart lenni.
Részben igen, részben annak, hogy a Sziget 93-as indulásakor nem valamely létező európai fesztivált próbálta lekopírozni - mondjuk a Glastonbury budapesti változatát létrehozni -, hanem a '80-as évek ifjúsági táborozási formáit vitte tovább. Európában például eléggé ritka, hogy azonos területen zajlik a kempingezés, és maga a rendezvény is. A szervezők nem a nagy sztárokra hajtottak, ebben más európai fesztiválokkal úgysem tudtak volna versenyezni. Inkább a szolgáltatások színvonalába fektettek be: a kulináriába, a tisztaságba, a kényelembe. Gyakran hallani, hogy a résztvevők panaszkodnak a vécék miatt - de ne felejtsük el, máshol még ennyi sincs. Hiába lép fel az ausztriai Nova Rock fesztiválon a Metallica, a körülmények fapadosak. Tehát a szolgáltatások színvonala is közrejátszott a díjban. Sok kritika éri Gerendai Károlyt, hogy a backstage-re, a fellépők kényelmére, ellátására sokat költ. Csakhogy a mostani díjjal párhuzamosan a zenészek is szavaztak. S a Sziget szerintük is Európa egyik legjobb fesztiválja.
Azt követően, hogy már a gazdasági élet szereplői, a multik - mint például a Pepsi - is láttak fantáziát a Szigetben, a politika szintén elkezdett érdeklődni. Felfedezte, mekkora PR-érték van benne. Az ezredforduló környékén miniszterek, képviselők sora bukkant fel a fesztiválon, Torgyán József autogramokat osztogatott, Demszky Gábor sört csapolt, idővel még a kezdetben ellenséges Tarlós István is „konszolidálódott". A helyét a harmadik kerületben átvevő Bús Balázs pedig már mégiscsak a Szigeten szocializálódott.
Igen, párhuzamosan azzal, ahogyan a Sziget-kép módosult a médiában. Egyre többet írtak róla és egyre pozitívabban: a látogatottság exponenciálisan növekedett. 2005-ben már 385 ezren látogattak ki rá, amelyet azóta is nagyjából tartanak. Csak összehasonlításként: az első Szigeten 43 ezren voltak.
Miután magam is részt vettem a fesztiválokon, a saját élményeim meghatározók. Meg persze felhasználtam a korabeli dokumentumokat. Persze, ha megvoltak. Az első tíz év felkutatása különösen „kalandos" volt: itt alapvetően a szájhagyományra támaszkodhattam. Mivel ekkor még nem profi gárda szervezte, nem is őriztek meg semmit. A programfüzeteket is úgy kellett előkaparni. Gyakorlatilag 2000 táján, Vető Viktória és Marinka Csaba odakerülésével kezdődött el a tudatos kommunikáció és dokumentáció. A könyv kapcsán természetesen sokat beszéltem a Sziget egykori és jelenlegi stábjának tagjaival. Ezek az interjúrészletek szintén benne vannak a kötetben.
A visszajelzésekből úgy tűnik, igen. Volt, aki nehezményezte, hogy kimaradt vagy nem a vélt értékén került be. Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy ez nem szigetes kiadvány, hanem független produkció. Ennek megfelelően kellőképp kritikus is: az én Sziget-képemet tükrözi. Ami miatt óhatatlanul konfrontálódnom kellett több emberrel.
Nem feltétlenül múlandó, sőt. A rockzene rengeteg értéket teremtett. Hangzatosan úgy is fogalmazhatnék: a Rock and Roll volt a huszadik század egyetlen igaz forradalmat. Nélküle az elmúlt hatvan év kultúrtörténete egyszerűen értelmezhetetlen volna. Beleértve a slágerzenét is. Ami nyilván divatfüggőbb, így múlandóbb, de közben mégiscsak korsűrítmény. Persze azok a nagy, generációs slágerek, amelyek egyszerre tesznek eleget az „itt és most" és az örökérvényűség követelményeinek.
Természetesen. Már csak szakmai érdeklődésből is. Bár régen nem hozzám szól - ha csak azt nézem, hogy a Sziget mindenkori célközönsége elsősorban a 20-25 éves korosztály, a magam 28 évével már az első fesztiválon is „öregnek" számítottam. De jellemzően kiszélesedett a korhatár: én például sokkal többet járok ki, mint a 20-21 éves gyermekeim.
Persze. Például ott vannak a rétegműfajok. Idén volt negyven éves a táncházmozgalom, és a mai napig hiányzik az a könyv, amely a történetét átfogóan, összefüggésrendszerekben megmutatná. Amibe persze beletartozik a folk revival és a világzene is. Ugyanolyan hozzáállással, igényességgel és kivitelben igyekszem megírni, mint anno a magyar rock történetét. Jó ideje dolgozom már rajta, ha belehúzok, karácsonyra meg is jelenhet. Utána pedig hasonlóképpen tervezem feldolgozni előbb a magyar jazz, aztán a magyar kortárs zene történetét. Amivel szintén évtizedek óta adós a hazai szakirodalom.
Valahol a mélyben régóta mocorog ez bennem, de eddig legfeljebb regénycímekig jutottam. Kollégámmal, Papp Sándor Zsigmonddal beszélgettünk nemrég róla, mennyire más attitűdöt igényel az újságírói és az írói: az egyik igyekszik minél inkább mélyére hatolni a valóságnak, a másik pedig minél inkább elrugaszkodni attól. A kettő párhuzamosan emiatt is nehezen vihető. De persze, ki tudja, mit hoz a jövő.
Laik Eszter
Jávorszky Béla Szilárd
Sziget - 20 év HÉV
1993-2012
Kossuth Kiadó, 288 oldal, 2990 Ft
Forrás: könyvhét.hu
* * *
Kapcsolódó anyagok:
Húsz év Sziget (Könyvhét folyóirat - Laik Eszter interjúja) >>
Mindig jut hely az alternatívoknak (Népszabadság - Csider István Zoltán interjúja) >>
Nagy port kavart (HVG - Szablyár Eszter interjúja) >>
Hír TV (Paletta - riporter: Turda Adrienn, 14:00-tól) >>
Miért nem lettünk kínaiak (Népszabadság - Papp Sándor Zsigmond) >>
Húsz év együttlét (Funzine - Kónya Orsolya) >>
A Sziget 20 meghatározó pillanata (Recorder - Dömötör Endre) >>