Önmagában erős (Queen & Rodgers)

Tizenhárom évvel az utolsó stúdióalbum után új anyaggal jelentkezik a Queen - a Paul Rodgers énekessel készült The Cosmos Rocks szeptember 13-án kerül a boltokba. Ezzel egy időben a zenekar harminchárom állomásból álló európai turnéra indul, melynek keretében október 28-án Budapestre is ellátogat. Az album anyagából, illetve a készülő showból egy rövid promóciós koncert keretében mutattak be részleteket Londonban a nemzetközi sajtónak. Az eseményen - Magyarországról egyedüliként - lapunk is képviselhette magát.

alt

Bár az új lemez borítóján a Queen + Paul Rodgers név szerepel, az anyagnak valójában nem sok köze van a hetvenes-nyolcvanas évek egyik legsikeresebb rockcsapatának munkásságához. Sokkal inkább egy új együttes névjegye. Persze Brian May gitárjátéka ezúttal is markáns, akárcsak a zenekar védjegyének számító többszólamú vokál, meg a dalokban fel-felbukkannak a jellegzetes Queen-stílusjegyek, de a The Cosmos Rocks egy vérbeli rocklemez. Kemény riffekkel, a tagok életkorát meghazudtoló tempóval és energiával, tele bluesos és rock and rollos ízekkel. Az egészet belengi a Vissza a gyökerekhez!-hangulat. A hatvanas-hetvenes évek fordulójának világa, amikor Brian May és Freddie Mercury az akkor a Free zenekarban éneklő Paul Rodgerst csodálta, s még maguk is valami hasonló zenében gondolkodtak.

Ez a fajta nyers, energikus rock amúgy hallható a korai Queen-albumokon is. De aztán a hetvenes évek végétől - a zeneiparban, a mainstream rockban zajló változásokhoz igazodva - zenéjük lényegesen puhult, kommercializálódott, sőt, a nyolcvanas évek elején még a diszkóhullámra is felültek. Tény viszont, hogy mindig úgy alkalmazkodtak, hogy közben a megőrizték a saját hangjukat és arcukat. S mivel máig hű rajongótáboruk nagy részét főként ebben a korszakukban nyerték meg maguknak, ezért ez máig erősen meghatározza a tagok mozgásterét, tevékenységét.

A Queen-hívők zöme pedig egyáltalán nem biztos, hogy egy ilyen típusú új albumra vágyik. Ha vágyik egyáltalán valami újra. S nem csak a régi, fiatalkorát megidéző slágerekkel való újbóli találkozás motiválja, amikor jegyet vált a mostani turné valamelyik koncertjére. Ráadásul a sorozat olyan országokat (Ukrajna, Lettország, Oroszország) is érint, ahol korábban a Queen sosem járt. S mint Brian May a mostani sajtóbeszélgetésen során hangsúlyozta, nem tehetik csalódottá az ottani rajongóikat. Egyszerűen túl sok a slágerük, és nem engedhetik meg maguknak, hogy azok nagy részét ott ne játsszák el. A két órás show-ba pedig nem lehet mindent belepakolni.

Az Elstree filmsúdióban - felépített mérethű színpadon - adott bő félórás promóciós koncert szintén azt demonstrálta, hogy a mostani turnén továbbra a régi Queen-dalok dominálnak. Mondhatnánk azt is, hogy nagyjából ugyanaz várható, mint a Paul Rodgersszel közös legutóbbi, 2005/2006-os turnén, csak a repertoárt néhány új dallal frissítették. Igaz, Roger Taylor ígérete szerint a sorozat előrehaladtával finoman változik majd a műsor, s a turné második szakaszában már lényegen több dalt játszanak az új albumról.

A revivalnél ezúttal többre vágytak, állítja Taylor, s logikus lépés volt, hogy az előző turnét követően új anyagot készítettek. A The Cosmos Rocks-ot amúgy kizárólag hárman rögzítették az ő házi stúdiójában. Ha szükség volt rá, Paul Rodgers zongorázott, gitározott, vagy hozta - Brian Mayjel felváltva - basszust. A többszólamú vokál is teljesen hármuk munkája, egyedül a régi barát, Taylor Hawkins (Foo Fighters) segített be az egyik dalban.

A zeneszerzés és szövegírás is közös, mindenki hozta a maga témáit, ötleteit és azokat együtt kerekítették le, hangszerelték meg. Szerzőként minden esetben Queen + Paul Rodgers van feltüntetve. „Ez már így volt az utolsó Queen-albumokon, s ezúttal is úgy gondoltuk, a későbbi vitákat megelőzendő a legjobb, ha a copyrightot közösen jegyezzük” - hangsúlyozta Taylor. Ami persze egyáltalán nem jelenti azt, hogy nem tudni, melyik szám kinek a „hozománya”.

„Sosem szerettem zenekari tag lenni” - ezt már Paul Rodgers mondta, aki szerint egy rockbanda kizárólag akkor működőképes, ha benne minden ló azonos irányba húz. A Free és a Bad Company után ezért döntött úgy, hogy inkább szólóban folytatja - fizetett kísérőzenészekkel. Három éve, amikor Brian Mayek megkeresték, eléggé hezitált, de végül azt mondta, oké, tegyünk egy próbát. Persze, folytonosan Freddie Mercury szellemével kellett küzdenie, mindenki óhatatlanul hozzá méri/mérte, pedig ő a kezdetektől nem akarta őt imitálni, hanem csak a maga stílusában elénekelni a Queen-dalokat.

A 2005/2006-es turné során aztán megint úgy érezte, érdemes „bandatagnak” lenni. Így a mostani közös munkába is nagy lelkesedéssel vágott bele. Rengeteget örömzenéltek, mire a dalok a végső formájukat megkapták, s lám, a három ló most valóban egy irányba húz. Jól mutatja ezt, hogy bár az új album érzelmileg, hangulatilag széles spektrumon mozog, zenei világa meglehetősen egységes.

Komoly kérdés persze továbbra is, hogy fogadják mindezt a Queen-rajongók. Lehet, hogy a legjobb az lett volna, ha az új anyagot nem a Queen, hanem Brian May, Roger Taylor és Paul Rodgers jegyzi. Akár a saját nevük alatt, akár egy új zenekarként. A The Cosmos Rocks ugyanis önmagában kellően erős, lendületes, szépes és ötletesen meghangszerelt rockprodukció. Amelyben mindenki jól hallhatóan saját jogon vett részt. S bár a korongot Freddie Mercury emlékének ajánlják, ezekben a dalokban sosem érezzük az 1991-ben elhunyt rockcsillag fájó hiányát. Hisz ő sosem volt ezeknek része.

---------------------------

Kapcsolódó anyagok:

Queen, Montreal, 1981 >> - kritika, 2008. február

A weboldal megjelenítésével és működésével kapcsolatos kérdéseivel, problémáival forduljon az oldalakat karbantartó webmester-hez.
 shs webdesign www.erelversoft.hu custoMMade by eReLverSoft 2016