Kovács Kati - Műfaji korlátok nélkül

A hatvanas években indult énekesnők közül Kovács Kati az egyetlen, aki a mai napig aktív. Mégha nagylemezt utoljára hat évvel ezelőtt jelentetett meg. Ellenben rengeteget koncertezik, a különböző televíziós adók gyakori vendége. S megtartotta régi jó szokását, hogy a színpadra sosem lép fel kétszer ugyanazzal a műsorral.

alt

  • Legutóbb az LGT előtt tisztelgő MTV-esten láttalak, a zömében húsz-harminc évesekből álló zenekarok között amolyan kakukktojásnak számítottál, viszont közülük sokakat még mindig simán leénekeltél…

Valóban jól éreztem magam. Eredetileg az LGT-t kértem meg, hogy kísérjen, még az engedélyt is sikerült hozzá megszerezni (az MTV Icon sorozat keretében az ünnepeltek sosem játszanak - a szerk), de aztán kiderült, Presser hosszabb külföldi tartózkodás után épp csak beesik az eseménybe, így nem lett volna idejük a dalt lepróbálni, vagy furcsának találták volna azt, hogy ünnepeltként színpadra lépjenek, talán ezért nem vállalták. Generációnkból azon kevesek egyike vagyok, aki még mindig aktívan dolgozik. Régen amúgy volt egy olyan vágyam: ha majd kicsit idősebbek leszünk, adunk egy közös koncertet, mi hárman: Koncz, Zalatnay, Kovács Kati. Sajnos nem jött össze.

  • Szoktad amúgy máskor is énekelni a Szólj rám, ha hangosan énekeleket?

Szoktam. Csak általában a zongorista is énekli velem. Régen, amikor kisebb volt a hangerő, jobban tudtuk kontrollálni magunkat. Most meg sokszor hiába vannak a monitorládák, olyan nagy a hangerő, hogy csak azt érzem, káosz vesz körül. Ilyenkor szoktam a zongoristára hagyatkozni. Amúgy szerencsére elég jó a belső hallásom, ha nem zavarnak különösebben, bármikor kíséret nélkül is eltalálom a hangnemeket.

  • A honlapod szerint ötszáz dalt tartasz repertoáron. Ezeket bármikor elő tudod adni?

Azért nem mindet, főként a szövegek miatt. A Festő és a fecskék című számot például évekig nem énekeltem, aztán egyik képzőművész barátom, Herpai Zoltán megkért, hogy a kiállításán adjam elő. Mivel nekem egyetlen régi lemezem sincs otthon, előtte a keresztlányom diktálta le a szövegét.

  • A koncertjeiden a hallgatók még mindig kérhetnek dalokat?

Természetesen. Az emberek megszokták, hogy velem lehet beszélgetni. Amikor gyerekkoromban Egerben láttam egy műsort, nagyon nem tetszett, hogy az előadók csak álltak egyenesen és énekeltek. S bár a Ki mit tud?, illetve a Táncdalfesztivál után egy ideig magam sem mertem megmozdulni a színpadon, később fokozatosan feloldódtam. A hatvanas évek vége óta pedig állandóan improvizálok előadás közben, nemcsak egy vidéki kultúrházban, de legutóbb például a Művészetek Palotájában is. Ilyen a természetem.

  • Annak idején jazzénekesnek készültél, a legnagyobb példaképed Ella Fitzgerald volt. 1965-ben a Ki mit tud?-on jazzt énekeltél. Aztán egy évre rá jött a Táncdalfesztivál, amit a Nem leszek a játékszered című daloddal megnyertél. S ettől kezdve a jazz meglehetősen a háttérbe szorult.

Sosem készültem énekesnek, szerettem énekelni, de csak magamnak. Aztán egyszer az iskolaigazgató kijelentette, hogy az évzárón én fogok énekelni. Miért én, kérdeztem. „Hát nem maga szokott énekelgetni óra előtt? Akkor menjen, gyakoroljon az iskolazenekarral! Aztán a Ki mit tud?-on is el fog indulni” ­- mondta. Mire visszakérdeztem, és tessék mondani, mi az a Ki mit tud? Így kerültem oda 1964-ben, de a Little Richard-dalokkal simán kidobtak. Mondták, túlságosan ordítok. El is ment az egésztől a kedvem.

  • A következő évben mégis indultál...

Arra anyukám nevezett be. Pernye András és Petrovits Emil nagyon magasra tették a mércét. Végül csak a közönségszavazattal jutottam tovább. A jazz mellett kamasz koromban amúgy az opera vonzott még, mindenekelőtt Maria Callas, őt próbáltam utánozni. Akkoriban persze egyáltalán nem voltam tisztában a műfaji határokkal, különösebben nem is érdekeltek. A gimnáziumból hazaérve mindig bekapcsoltam a rádiót, és mindenkit próbáltam leutánozni.

  • Talán épp az lett a fonákod, ami az erényed is: hogy a pályád során szinte mindent énekeltél, jazzt és rockot éppúgy, mint kommersz táncdalt és szentimentális slágert. S visszatekintve életműved valóban eléggé eklektikus.

Amikor az ember énekel, akkor mindent szeret. Nincs nagyobb boldogság annál, mint amikor az örömét megoszthatja másokkal. Hamar rá kellett jönnöm arra, hogyha el akarom énekelni a spirituáléimat, el kell énekelni azokat is, amit a közönség szeret. Meg hát a szerzők, miután látták, hogy nálam tényleg nincsenek műfaji korlátok, mindenféle számot írtak nekem. Köztük olyat is, ami nem a zenéje, hanem a szövege miatt fogott meg. Például a Régi ház körül című dalt, amelynek annyira szíven ütött minden sora, hogy elsőre fel sem tudtam énekelni a rádióstúdióban. Bágya Andrástól meg kaptam olyanokat, amelyek a nagy hangterjedelem miatt jelentettek kihívást. Máskor a véletlenek hoztak dalokat: egyik nap beugrottam a rádióba, s hallom, hogy valaki rettenetesen küzd egy Edith Piaf dallal. Mondtam, segíteni kéne neki, ezért csak úgy, a mikrofonba beleénekeltem. Majd elmentem ebédelni. Két hét múlva pedig hallom, ez megy a rádióban. Ami viszont sosem vonzott különösebben, azok a népdalok és a nóták. Utóbbit csak egy tévéműsorban énekeltem, paródiajelleggel.

  • A két legjobb lemezed a hetvenes évek derekán szerintem az LGT-vel készítetted. Miért nem lett ennek az együttműködésnek folytatása?

A Loksiék akkoriban már külön utat jártak. Presser mindig ígérte, hogy majd jövőre ír lemezt. A következő években ugyanezt mondta. Nem is lett belőle semmi. Sokan Koncz Tibor kezét látják mindebben, pedig éppen fordítva volt, mint ahogy gondolták: ő beszélt rá, hogy dolgozzam az LGT-vel. Ami amúgy Erdős Péter ötlete volt. S azért maradtam később Tibor mellett, mert rendkívüli zongorista. Korábban sok zenekarral dolgoztam, ahol néha hátra kellett fordulnom, hogy mit is játszanak éppen. Nála sosem voltak gondjaim. Ezért lett az állandó kísérőm. Amúgy fura módon nem az LGT-vel közös lemezeim lettek a legnépszerűbbek. A Csendszóró lemezem volt a legnagyobb példányszámban eladott LP (a dalok zeneszerzője Koncz Tibor), több mint háromszázezret vásároltak a rajongók. De legalább annyira szeretem a Holló Józseffel készített Forgószelet, a Lerch Istvánnal és Demjén Ferenccel közös Szívemben zengő dalt, az Érj utolt, vagy a Szörényi Levente és Adamis Anna által írt Életem lemeze című albumot.

Ásatás

90-03

alt

1990 - Többek között:

Az Ultra Rock Hírügynökség jelenti >>

Dohány utcai gyermekjátékok (riport) >>

Moszvka téri blues >>

A Zep-sztori >>

Paul McCartney, a konformista lázadó >>

Forgács Péter: Privát Magyarország >>

1991 - Többek között:

Vedres Csaba: A sírás korszaka után >>

Jerabek Csaba a FOS-ról >>

Tilos Rádió, Budapest >>

Lakásturné (Röhrig Géza) >>

Nagy Jenő: Szamizdatos remények és csalódások >>

Rezonance Art Festival >>

Hörcher László: A rend festője >>

1992 - Többek között:

Kapolcs, riadó! - Támad a szél! (nagyriport) >>

Menyhárt Jenő: Itt kísértünk '92 >>

Szakmai karrier vagy színes életpálya? (Márta István) >>

Tolcsvay: Felhangosítottam a Nemzeti dalt >>

Sinéad O'Connor borostái >>

Révedezések szeánsz után (Hobo Morrison-estjéről) >>

1993 - Többek között:

Egy este talpig illegalitásban (Tilos Rádió) >>

Hobo: A blues nem nyafog >>

Díszlet, rom és látomás (Fekete Lyuk) >>

Wahorn András: Gondoltam, elmegyek Amerikába >>

Török Ádám: Bódító badacsonyi bulik >>

A Király ruhája meztelen (Király Tamás portré) >>

1994 - Többek között:

Egy ember, aki jól érzi magát (Kiss Imre) >>

Merlin kontra Merlin >>

(Allegro) Barbaro >>

Bródy János: A dal elpusztíthatatlan >>

Szörényi Levente: Nem értékek mentén dőlnek >>

Az Örökmozgó (P.Mobil) >>

Lois Viktor: Az ember nem csikk, hogy el lehessen >>

1995 - Többek között:

Szabados György: A szent főnixmadár dürrögései >>

Petrovics Emil: A művészet pragmatikus harcosa >>

Szelevényi Ákos: Szeretek idegennek lenni >>

Bartók 50 >>

Madárijesztők (C. Raths) >>

Sóhaj nélkül (Kronos Q) >>

1996 - Többek között:

Zeneházban zenélve, Fonóban összefonódva >>

Szonikus balesetek (Csupó Gáborról) >>

Grencsó és Monk találka >>

Egy kor mámoros optimizmusa (Rolling Stones R'n'R Circus) >>

Csapó Gyula: Külföldi ösztöndíjjal itthon >>

Kocsis Zoltán : Az az érvényes, ami megszólal >>

1997 - Többek között:

Egy marék szög örökség (Cziránku Sándorról) >>

A kövér oposszum (R. L. Burnside-ról) >>

Bors Jenő: Elég volt, nyugalomra vágyom >>

Bari Károly: A folklór a kultúra kötőanyaga >>

Húzzad, húzzad, muzsikásom! (A táncházmozgalomról) >>

Kis magyar pubtörténelem >>

Az élet olyan szezonális (Tundravoice) >>

1998 - Többek között:

Nyers erő és intim rezdülés (Lajkó Félix portré) >>

PJ Harvey - Nem tökéletes, de szerethető >>

Dresch Mihály: Mosolygok. Kitüntetés vagy kötél? >>

Nagy Feró: A kecske kiváló fűnyíró >>

Egy Kiss Erzsi Zene >>

Hobo: Meggazdagodni nem fogunk >>

1999 - Többek között:

Omega-koncert - Csodát senki sem várt >>

Presser Gábor: Ha nincs szponzor, nincs buli >>

Kallós Zoltán: Utolsó leszek, aki innen elmegy >>

Egy örömlány feljegyzései (Kamondy Ágnes estjéről) >>

Cziránku Kuruclemeze >>

Szemző Tibor: A hangunk sokat elárul rólunk >>

alt

2000 - Többek között:

Csalog vs Hollós - Ki kit szolgál, ki kiből él? >>

Ki tudja, meddig húzzák (A szórakoztatózenészekről) >>

Michael Flatley Show - Bombasztikus, mint a címe >>

Tátrai Tibor: A kocsma az igazi megmérettetés >>

Filharmonikus blues (ÁHZ-nagyriport) >>

alt

2001 - Többek között:

Cohen, Jagger, McCartney - Érzelmes öregfiúk >>

At The Drive-In - Sűrű, tömény punkrock-óra >>

U2 - Ernyedtség és féktelen pörgés >

Illés, Metro, Omega - Beatmatuzsálem-randevú >>

Ligeti György: Zeném lejtése a magyar nyelvé >>

Emil.RuleZ! - A bimbók a rezgéstől híznak >>

alt

2002 - Többek között:

Sziget 2002 - Meddig kell az együttlét? >>

Kispál 15 - Lovasi, a nemzedéki dalnok? >>

István, a király - Koppány, a szupersztár >>

Csontos István: A zenehallgatás életforma >>

Grencsó István: Mindenhol ugyanazt fújom >>

Népzene és zabolátlan jazz  (Dél-Alföldi Szaxofon) >>

alt

2003 - Többek között:

Hölgyek, lendületben (az új női rockhullámról) >>

Boris Kovač - A határember >>

Rácz Zoltán: A zenészek tudatosan félrebeszélnek >>

Victor Máté: Adás után törölhető? >>

Grencsó és a Csodaautó >>

  interjú - cikk - kritika

pop - rock - jazz - folk - etno - kísérleti - elektro - kortárs

AaAAC/DC * Adrian Belew * After Crying * Ágens * Ágoston Béla * Almási Enikő * Amadinda * Amber Smith * Tori Amos * Anastacia * Laurie Anderson * Anima SS * Fiona Apple * At The Drive-In * Ávéd János *BbB* Baba ZuLa * Bacsó Kristóf * Bálint Eszter * Balogh Kálmán * Barabás Lőrinc * Barbaro * Patricia Barber * Bari Károly * Syd Barrett * Bartók Bélabeat irodalomBeatles * Beatrice * Benkó Sándor * Benkő László * Berecz András * Bergendy István * Berger DalmaBinder Károly * Bin-Jip * Iva Bittová * Bizottság * Björk * Black Sabbath * Blues FoolsMari Boine * Boom-Boom * Borbély Mihály * Borlai Gergő * Bognár Attila * Bognár Szilvi * Bop-Art Orchestra * Bornai Tibor * Bors Jenő * Both MiklósBozsik Yvette * Böszörményi Gergely * Bródy János * Dave Brubeck * Michael Bublé * Budapest Jazz Orchestra * Buena Vista SC * Bujdosó János * R. L. BurnsideDon Byron *CcC* Cadik * Calcutta Trió * Nick CaveCharlie * Eric Clapton * Les Claypool * Leonard Cohen * Coldplay * Paula ColeCPgCsalog Gábor * Csapó Gyula * Cserháti Zsuzsa * Csík zenekar * Csontos István * Csupó Gábor * Crosby, Stills, Nash & Young * Cziránku Sándor *DdD* Dániel Annah * DAV * Miles Davis * Thornetta Davis * Deep Purple * Dél-Alföldi * Dés András * Dés László * Deti Picasso * Deutsch GáborDioptrio * DJ KeyserDJ PalotaiDoors * Dorozsmai PéterDr. Valter & the Lawbreakers * Dresch Mihály * drMáriás * Drums * Dudás Lajos * Dusán * Bob Dylan *EeE* Eichinger Tibor * Elek István * Eleven Hold * Emil.RuleZ! * Eredics Gábor * Éri Péter * Erik Sumo Band * Európa Kiadó * Cesária Évora *FfF* Fábián Juli * Fekete Jenő * Fekete Lyuk * Fekete-Kovács Kornél * Fenyvesi Márton * Ferenczi GyörgyElla Fitzgerald * Michael Flatley * FókatelepFonográf * Fonott Zene * F. O. System * Bill Frisell *GgG* Diamanda Galás * Gál Csaba Boogie * Melody Gardot * Gastroblues * Gaya * Gereben Zita * Ghymes * David Gilmore * Gonda János * Göczey Zsuzsa * Grandpierre Attila * Grencsó István * Gryllus Dániel * Gyémánt Bálint *HhH*  Hajnóczy Csaba * Hamar Dániel * Herbie Hancock * Halper László * Harcsa Veronika * Nikolaus Harnoncourt * Debbie Harry * Hartyándi Jenő * PJ Harvey * Heaven Street Seven * Jimi Hendrix * Herczku ÁgiHobo * Hodek Dávid * Hollós Máté * Hortobágyi László *IiI* Illés * Iron Maiden * Isten Háta Mögött * István, a király *JjJ* Mick Jagger * Jakobi László * Jazz Studium * Jávori Ferenc * Judie Jay * Jerabek Csaba * Norah Jones * Juhász Gábor *KkK* Kaláka * Kallós Zoltán * Kaltenecker Zsolt * Kamondy Ágnes * Kampec Dolores * Katona Klári * Kéknyúl * Nigel Kennedy * Kézdy Luca * Király MartinaKiscsillag * Kishúg * Kispál és a Borz * Kiss Erzsi * Kiss Ferenc * Kiss Imre * Kiss Tibor * Dani Klein * Kocsis Zoltán * Kolinda * Koncz Zsuzsa * Kontroll CsoportKorai Öröm * Boris Kovac * Kovács Kati * Kovács Linda * Kozma András * Kozma Orsi * Diana Krall * Gidon Kremer * Kronos Quartet * Krsa (PASO) * Ali Hassan Kuban *LlL* Laár András * Lajkó Félix * Lantos Iván * Lantos Zoltán * László Attila * Led Zeppelin * Amos Lee * John Lennon * Lhasa (del Sol) * Ligeti György * Little G Weevil * Charles Lloyd * Lois Viktor * Lovasi András * Lovász Irén * Paco de Lucia * Ludditák * Lukács József Lujó * Lukács László * Lukács Miklós *MmM* Magyarpalatkaiak * Makám * Malecz Attilamardi grass.bb * Boban Markovics * Mars Volta * Másfél * Másik János * Massive Attack * Mastodon * Mátyás Attila * Imelda May * John Mayall * Paul McCartney * Loreena McKennith * John McLaghlinBrad Mehldau * Menyhárt Jenő * Al di Meola * Merlin Jazz Club * Metallica * Pat Metheny * Metro * Mitsoura * Hank Mobley * Modern Art Orchestra * Modern Jazz Quartet * Mohai Tamás * Thelonious Monk * Alanis Morissette * Jim Morrison * Jelly Roll Morton * Charlie Musselwhite * Muzsikás *NnN* Nagy FeróNapra * Németh Juci * Nigun * Nikola * Noir Désir * Paulius Normantas * Novák Ferenc *OoO* Sinéad O'Connor * Oláh Kálmán * Omega * Orszáczky Jackie * Ózdi Rezső *PpP* Palermo Boogie Gang * Párniczky András * Palya Bea * Gretchen Parlato * Pege Aladár * Persona Non Grata * Péterfy Bori * Petrovics Emil * Astor Piazzolla * Pleszkán Frigyes * P. Mobil * Police * Ponikló Imre * Pop Ivan * Poros * Portishead * Pozsár Eszter * Premecz Mátyás * Elvis Presley * Presser Gábor * Pribojszki Mátyás * Prieger Zsolt *QqQ* Qualitons * Queen * Quimby *RrR* R.E.M. * Hugo Race * Rácz Zoltán * Radics Béla * Radiohead * Ramones * Random Szerda * Random Trip * Ránki Dezső * Ripoff Raskolnikov * Joshua RedmanRomano Drom * Rosta Mária * Johnny Rotten * Röhrig Géza * Rubai Trio *SsS* Santa Diver * Carlos Santana * Sári József * Sárosi Bálint * Fazil Say * Scampolo * Schuster Lóránt * Bon Scott * Sebestyén Márta * Sebő együttes * Sena * Ian Siegal * Simon Géza Gábor * Sonic Youth * Söndörgő * Patti Smith * Regina Spector * Spiritus Noister * Spo Dee O Dee * Starsailor * Sting * Subscribe * Sütő Márton * Szabados György * Szabó Dániel * Szabó Gábor * Szabó Sándor * Szabó Tamás * Szakcsi Lakatos Béla * Szalai Péter * Szalóki Ági * Szelevényi Ákos * Szemző TiborSzigetvári Andrea * Szkárosi Endre * Szokolay Dongó Balázs * Szőke Nikoletta * Szőke Szabolcs * Szörényi Levente * Szűcs Antal Gábor * Szvorák Kati *TtT* Tabányi Mihály * Takáts Eszter * Takáts Tamás * Tamarazene * Tankcsapda * Tátrai Tibor * Téli Márta * Said TichitiTin-Tin * Tisza Bea * Tolcsvay László * Tóth Viktor * Török Ádám * Tövisházi Ambrus * Trio Olamar * Trio Stendhal * Trottel * Tudósok * Tundravoice * Turbo *UuU* U2 * Ujj Zsuzsi * Új Nem * James Blood Ulmer * UMZE * URH *VvV* Váczi Dániel * Van der Graaf Generátor * Varga Zsuzsa * Värttinä * Vas Zoltán * Vázsonyi János * Vedres Csaba * Suzanne Vega * Velőrózsák * Velvet Underground * VHK * Victor Máté * Vienna Art Orchestra * Vigh Andrea * Vujicsics * Vukán György *WwW* Wahorn András * Waszlavik Gazember László * Paul Weller * Big Daddy Wilson * Winkelmayer József * Lizz Wright *XyZ* Yardbirds * Zagar * Frank Zappa * Zoller Attila * Zorán * Zsoldos Báró Zoltán

Rock and Roll Szabadegyetem

2015. februárja óta minden hónap első szerdáján 17:30-kor fut az ingyenesen látogatható Rock and Roll Szabadegyetem az Örkény Könyvesboltban, ahol az ötvenes évektől haladunk előre az időben. A jelenlegi, nyolcadik szemeszterben a punkok állnak a középpontban.

* * *

A legközelebbi előadás (#46):
2019. szeptember 4.:
A múlt újraértelmezése #2 (UK) – A ska diadalútja (Specials, Selecter, Madness, Bad Manners, Beat) * Reggae revival (UB40, Eddy Grant) * A fehér soul új víziói (Dexys Midnight Runners, Style Council, Level 42, Simply Red)

* * *

Korábbi szemeszterek:

>> 1. évad (2015 tavasz) >>

>> 2. évad (2015 ősz) >>

>> 3. évad (2016 tavasz) >>

>> 4. évad (2016 ősz) >>

>> 5. évad (2017 tavasz) >>

>> 6. évad (2017 ősz) >>

>> 7. évad (2018 tavasz) >>

>> 8. évad (2018 ősz) >>

>> 9. évad (2019 tavasz) >>

!Könyvek akció!

Kedvezményes áron (5000 forint/darab), korlátozott mennyiségben eladó példányok A magyarock története 1-2-ből, illetve 3000 forintért van még 2002-es Nagy Szigetkönyv és Paul Oliver: A blues története. Részletek >>

!Könyvek akció!

A rock története 4.

„Sosem látott nemzetközi összefogások és reménytelenül véres lokális konfliktusok, széthulló birodalmak és egyesülő Európa, látványosan előretörő rock és globalizálódó pop – politikai szempontból nagyjából ez jellemezte a kilencvenes éveket. Zenei aspektusban azonban egy újabb rendkívül sokszínű évtizednek lehettünk szem- és fültanúi: olyan előadók és zenekarok határozták meg, mint a Nirvana és a Pearl Jam, a Primal Scream és a Pavement, a Blur és az Oasis, a Suede és a Radiohead, PJ Harvey és Björk, a Rage Against The Machine és a Tool, a Nine Inch Nails és a Pantera, a Massive Attack és a Portishead, a Prodigy és a Chemical Brothers, a Spice Girls és az NSYNC, a De La Soul és Wu-Tang Clan, az A Tribe Called Quest és a Beastie Boys, Garth Brooks és Shania Twain, vagy az Asian Dub Foundation és a Buena Vista Social Club.

Felütés >>

Tartalomjegyzék >>

Sebő 70

2017. február 10-én töltötte be a hetvenet az énekelt versek egyik úttörője, a népzenei revival mozgalom egyik elindítója, Sebő Ferenc. A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth-díjas énekes, gitáros, tekerőlantos, dalszerző és népzenekutató sokszínű életét és szerteágazó munkásságát mutatja be ez a monográfia, melyben legközelebbi alkotótársai – Éri Péter, Gryllus Dániel, Halmos Béla, Perger László, Sebestyén Márta és Szomjas György – is megszólalnak.

A 144 oldalas, fekete-fehér fotókkal gazdagon illusztrált, szakszerű, de olvasmányos stílusban megírt monográfia CD-mellékletén Sebő Ferenc eddig publikálatlan népzenei gyűjtéseiből hallható válogatás.

A rock története 3.

A  Sebők Jánossal tíz éve indított nagyszabású zene/kultúrtörténeti sorozatunk ötödik darabja ez (a nemzetközi szériából a harmadik), amely a nyolcvanas évek pop- és rockkultúrájának történetét igyekszik átfogóan bemutatni. Az újhullám és a posztpunk, az újromantikusok és a hardcore, az újtradicionalisták és a metál, a szintipop és a hip hop évtizede ez. Olyan előadók uralták, mint Michael Jackson, Madonna, Prince, Boy George, Sade vagy Whitney Houston, és olyan trendformáló zenekarok, mint a Depeche Mode, a Police, a Cure, a Duran Duran, az Iron Maiden, a Metallica, a Talking Heads, a Dire Straits vagy a Red Hot Chili Peppers. Ekkor indult világkörüli hódító útjára az MTV, a walkman és a CD, ekkor rendezték a rockvilág legnagyobb jótékonysági rendezvényét, a Live Aidet, s ebben az időszakban jelentek meg nagy számban a színpadokon az androgün sztárok.

Felütés >>

Tartalomjegyzék >>

A magyar jazz története

Idén ötven éve, hogy megjelent az Anthology '64, rajta a hatvanas évekbeli modern magyar jazz 13 legjobb formációjával. Ez a könyv az azóta eltelt fél évszázad legfontosabb műfajtörténeti eseményeit, szereplőit, folyamatait, dokumentumait mutatja be. Hogy miként tiltották először a németek, majd az oroszok és miként vetették be „kulturális trójai falóként” az amerikaiak. Hogy mindezek ellenére miként élt tovább az ötvenes évek fővárosi éjszakai életében, majd miként csúszott át a tiltottból a tűrt kategóriába, s tör(hetet)t a felszínre a hatvanas évek legelején. S hogy a kezdeti óvatos lépésektől, a Dália Klubtól, a Modern Jazz lemezsorozattól és a jazztanszak megalakulásától mennyire göröngyös, ám sok színes egyéniséget és produkciót felmutató utat járt be a műfaj, mire eljutott odáig, hogy immár a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem keretein belül oktatják.

Felütés >>

Tartalomjegyzék >>

A magyar folk története

Amikor 2011 nyarán elhatároztam, hogy megírom a táncházmozgalom zenei vetületét, még persze nem tudhattam, hogy fél évre rá az ENSZ illetékes kormányközi bizottsága a magyar táncház módszert felveszi az UNESCO szellemi kulturális örökség listájára. És ezzel az aktussal végképp a helyére kerül az az egykor a Liszt Ferenc térről indult szűk, városi értelmiségi kezdeményezés, amely ma is százezreket vonz világszerte. Torontótól Tokióig.

A magyar folk története című, 288 oldalas, fotóval gazdagon illusztrált, visszaemlékezésekkel tarkított kötet a Kossuth Kiadó és a Hagyományok Háza közös kiadásában - plusz a Fonó támogatásával - a 2013-as Táncháztalálkozóra jelent meg.

Felütés >>

Tartalomjegyzék >>

Legolvasottabb interjúk

1. Hobo (1991)
2. Rosta Mária (2001)
3. Harcsa Veronika (2008)
4. Szörényi Levente (1994)
5. Bródy János (2008)

6. Hobo (2008)
7. Szörényi Levente (2005)
8. Juhász Gábor (2009)
9. Premecz Mátyás (2009)
10. Fábián Juli (2009)
11.Bródy János (2011)
12.Barabás Lőrinc (2008)

-----
13. Szörényi Levente (2006)

 "Aki fiatalon megtanult énekelni, az hatvan évesen is képes megformálni a hangokat. Kétségtelen, hogy a Little Richard vagy a Goodbye London előadása 2005-ben nem volt könnyű feladat. De kinyomtuk."
14.
Kiss Tibor (2008)
"Szeretek belepörögni a dalírásba. Felállítani a cuccot, és utána napokon, heteken át folyamatosan próbálni, kísérletezni."

15. Hobo (1998)

"A Hobo Blues Band két évtizede folyamatosan a színpadon van. Hazai viszonylatban egyedülálló jelenség ez, erre még a nagydíjas túlélő, az Omega sem volt képes."

16. Ózdi Rezső (2009)
alt
"Ha arról van szó, közösen csináljuk, szívesen csinálom. De annyira erős rúgó meg nem feszít belülről, hogy okvetlenül ki kelljen mindent írni magamból."

17. Párniczky András

alt"Kerestem a saját zenei gyökereimet, így mélyedtem el a kelet-európai klezmerbe, és ezt próbáltam ötvözni az amerikai jazzel. Erre utal a zenekar neve: a nigun szavak nélküli dalt jelent."

18. Bognár Szilvia (2009)

  "Sokáig valóban ragaszkodtam az autentikus előadásmódhoz, de átlátva a hagyományos kultúrában a népdal élettanát, elkezdtem bátrabban kezelni a dalokat."

19. Ferenczi György (2009)

"Fura mód, amíg angolul játszottuk a bluest, külföldön alig arattunk sikereket, amióta viszont magyarul muzsikálunk, mindenhová visszahívnak. Mert ott épp ez az érdekes."

20. Bródy János (1994)

"Az  István, a király  volt az a mű, amelyben Leventével a leginkább össze tudtuk foglalni mindazt, ami a közös munkákban velünk, bennünk érlelődött. Nem hiszem, hogy megismétlődhetne az a fantasztikus pillanat, amikor véletlenszerűen egybeesett a kor, a történelmi fordulópontban és a belső művészi érettség. "

+ 1 ajánlat

Bors Jenő (1997)

"Érdekes módon Aczél a hígabb slágert, a limonádét talán még egy fokkal jobban utálta, mint a társadalmi töltetű beatzenét. Számára a bárgyúság és a giccs néha nagyobb gondot jelentett, mint amikor Bródy János túlment a megengedett határon. "

Legolvasottabb cikkek

1. Kiss Tibor portré (2011)
2. A kultúrhajós (Bognár Attila, 2008)
3. Apák rock'n'rollja (HBB, 2009)
4. Ami mozog ... (Harcsa Veronika, 2009)
5. A gadulka ereje (Szőke Szabolcs, 2008)
6. Kiscsillag - Odatették (2006)
7. Ripoff Raskolnikov (2010)
8. A CPg-legenda (2009)
9. Random "csevegés" (2008)
10. Quimby 15 (2007)
11.  Ambivalens bajleves (2009)
12. Pribojszki folytatja (2008)
--------
13. Juhász Trió (2007)

alt"Inkább legyen benne egy-két apró hiba, de maradjon meg a svungja" - hangsúlyozta Juhász,  s ennek a robbanékony örömzenét és melankolikus balladákat egyaránt tartalmazó CD-nek valóban íve és szárnyalása lett."

14. Nem járt le a Fonográf (2004)

„Bár péntek este a Kisstadion környékén a guberálók autószámra gyűjtötték a limlomot, odabenn a betonteknőben e múlt században született dalok zöme megőrizte minőségét, és közülük jó néhány túléli szerzőit.”

15. Szalóki Ági érintése (2009)

alt„A törékeny és alapvetően ösztönből alkotó Szalóki Ágiban jól érezhetően nincs meg a vágy, hogy az erőt sugárzó, karakán és tudatos Karády Katalin babérjaira törjön. Ő nagyon is a maga olvasata, tapasztalata és érzelemvilága szerint adja elő e dalokat.”

16. Vérbő Turbo-rock (2009)

alt„A Turbo produkciója nemzetközi, zenében és színvonalban egyaránt - ha nem tudnánk, meg sem mondanánk, hogy magyar zenekar jegyzi. Igazi harapós, odacsapós rock and roll.”

17. A kapocsember (Hartyándi Jenő, 2008)

„Fura kettősség feszül benne: egyfelől a legprogresszívebb filmes és zenei irányzatok, a jövőbe mutató kortárs művészet izgatja, másfelől az ősi paraszti kultúra, az archaikus múlt.”

18. Erik Sumo (2005)

alt„A My Rocky Mountain alapvetően nyugodt, downtempós - ahogy ő definiálja: „dunatempós” -, helyenként kifejezetten lebegős, merengős, „filmszerű”, atmoszferikus album. Amolyan virtuális világ- és időutazás.”

19. Bin-Jip - Szobazene (2010)

„Kellően merészek, kalandozóak, kísérletezőek. Elektronikus, mégsem monoton, melankolikus hangvételű, mégsem monokron. Tele zajjal, zörejjel, effekttel és zenei geggel.”

20. Négy oktáv terror (Diamanda Galás, 2008)

alt„Mindenekelőtt az élet sötétebb oldaláról énekel, az elnyomottak, kiközösítettek, megalázottak világáról tudósít. Sokkolóan, provokatívan. Ha kell, Baudelaire-t idézve, ha kell, káromkodva.”

21. Hatfejű, folyton mozgó popélőlény (Quimby, 2011)

„Persze, ők is esendők, ők is lágyulnak, de mentségükre legyen mondva, nem marketing szempontok mentén, netán előre megfontolt szándékkal teszik mindezt. Miközben őket is sújtja az ősi magyar rockátok, az egzisztenciális rugózású folyamatos játszási kényszer.”

22. Jagger 60 (2003)

 „Mick Jagger? Ki az? Nem egy autóversenyző? - kérdezett vissza a hatvanas évek végén Gerald Ford egykori amerikai elnök. Pedig a Rolling Stones frontembere már akkor is több volt múló tinédzseridolnál."

23. Picasso örmény gyermekei (2006)

 alt„Találó név: ahogy a spanyol festőzseni életműve maga volt a folytonos kísérletezés, olyan kiszámíthatatlan, besorolhatatlan és magával ragadó az örmény-orosz Deti Picasso.”

24. A Beatrice-mítosz (2008)

"A Nagy Feró nevével egybeforrt Beatrice a magyarock egyik legellentmondásosabb zenekara. Sikerekben és bukásokban, stílusváltásokban és pálfordulásokban gazdag pályáját futott be. Régóta inkább mítosz, mint valóság."

25. Spiritus Noister (2004)

„A két hangköltő, Ladik Katalin és Szkárosi Endre nemcsak értelmezi Kurt Schwitters művét, de aktualizálja azt. Nem csak feldolgozandó anyag volt ez számukra, hanem egyben inspirációforrás.”

 + 1 ajánlat

Kozmikus bluesos őrület (Hugo Race, 2009)

„No és a hangja mélyült, érett, kérgesedett - koszosan reszelős, mint Tom Waitsé, nyersen zengő, mint Nick Cave-é, máshol (különösképp lemezen) fényesen dörmögő, mint Leonard Cohené.”

A weboldal megjelenítésével és működésével kapcsolatos kérdéseivel, problémáival forduljon az oldalakat karbantartó webmester-hez.
 shs webdesign www.erelversoft.hu custoMMade by eReLverSoft 2016